Άγιος Φραγκίσκος, (στον Άγιο Φραγκίσκο) (συνοικία)
Η συνοικία αυτή αναφέρεται στην περιοχή γύρω από τη Ρ/καθολική Μονή των Φραγκισκανών μοναχών, στην περιοχή τού σημερινού 1ου Δημοτικού Σχολείου («Τούρκικου»). Μονές τού Αγίου Φραγκίσκου είχαν ιδρυθεί σε όλες τις μεγάλες πόλεις τής Κρήτης, γιατί ο άγιος Φραγκίσκος, να σημειωθεί- ο «Φτωχούλης τού Θεού» (κατά Καζαντζάκη)- ήταν πολύ αγαπητός άγιος και σε αυτούς, ακόμα, τους Ορθοδόξους χριστιανούς. Το μοναστήρι τού Αγίου Φραγκίσκου πιθανόν να ιδρύθηκε γύρω στα 1530 από τη γνωστή οικογένεια των Μπαρότσι. Ήταν ένα από τα πολλά τάγματα που είχε δημιουργήσει η Δυτική Εκκλησία, ενώ, εδώ κοντά, υπήρχε και το άλλο γνωστό λατινικό μοναστήρι, η Santa Maria Μaddalena των Δομηνικανών.
Το σωζόμενο, σήμερα, κτίσμα δεν είναι όλος ο ναός, αλλά ένα μικρό τμήμα του, ο κυρίως ναός. Το ανατολικό τμήμα του (τα ιερά) και το εγκάρσιο κλίτος έχουν, σήμερα, σχεδόν καταστραφεί και ένα τμήμα τους έχει καταληφθεί από καταστήματα τής Μικρής Αγοράς, ενώ και τα κελιά των μοναχών- που πρέπει να εκτείνονταν δυτικότερα (σημερινές οδούς Γοβατζιδάκη και Παπαμιχελάκη)- έχουν, επίσης, καταστραφεί.
Το μοναστήρι καταστράφηκε κατά την τουρκική κατάκτηση το έτος 1646, από τον Ιμπραήμ Ντελή Χουσεΐν πασά, τον κατακτητή αυτής τής πόλης, και έγινε νέα διαμόρφωση τού χώρου, με το τζαμί τού Χουσεΐν πασά (Τζαμί Νεραντζές) ως το κεντρικό, πλέον, τζαμί τής παλιάς πόλης και τον εν λόγω Άγιο Φραγκίσκο ως Ιμαρέτι (= κουζίνα), όπου, δηλαδή, στα χρόνια των Οθωμανών, μαγείρευαν και μοίραζαν το φαγητό στην ελίτ τής πόλης και ό,τι περίσσευε διατίθετο στους φτωχούς.
Η εκκλησία τής Μονής τού Αγίου Φραγκίσκου, στην είσοδο τού «Τούρκικου Σχολείου», χρησιμοποιούνταν μέχρι το 2016 ως αίθουσα διαλέξεων και πολιτιστικών εκδηλώσεων και από τον Μάιο του 2016 ως χώρος «προσωρινής έκθεσης τού Αρχαιολογικού Μουσείου», ενώ παλαιότερα, κατά τη δεκαετία τού πενήντα, ο χώρος τού ναού, θυμάμαι, χρησιμοποιούνταν από τον τοπικό Προσκοπισμό, αλλά και για τη παρασκευή και διανομή τού πρωινού συσσιτίου στους μαθητές τού παρακείμενου 1ου Δημοτικού Σχολείου.